Chuseok viikko

Chuseok juhla on  niin sadonkorjuu kuin kiitospäivän juhla. Juhlapyhien aikana korealaiset matkustavat kotiseuduilleen eri puolille maata viettääkseen perinteistä juhlaa koko perheen voimin. Juhlaan kuuluu tärkeänä osana erilaiset riisiruuat, kuten riisikakut, pannukakut ja kauden hedelmät. Kaupat täyttyvät hienoista ja kalleista juhlapaketeista, joissa esimerkiksi neljä paketoitua persikkaa voi maksaa 35 000krw eli noin 28€!

13.9 Tiistai: Nokka kohti Busania!

Chuseok juhla osui sopivasti keskelle viikkoa, jonka takia koulua oli vain maanantaina ja tiistaina. Lähdettiin yhden suomalaisen ja yhden ranskalaisen vaihtarin kanssa tiistai illalla bussilla Incheonista kohti Busania, ja niin näytti kaikki muutkin päättäneen tehdä. Matka kesti yhteensä 6tuntia ja kello oli jo vähän yli 2 yöllä kun saavuttiin Busanin bussiasemalle. Vastassa oli suht agressiivisia taksikuskeja, mutta todella yllättäen paikallinen tyttö tuli kysäisemään tarvittaisiinko kyytiä jonnekin. Hypättiin tytön isän auton kyytiin enempiä miettimättä, ja matka kohti korealaista saunaa taittui nopeasti korealaisen perheen juttuja kuunnellessa ja seuratessa hullua korealaista liikennettä. Tyttö etsi meille korealaisen saunan läheltä Busanin keskustaa ja pääsimme aivan ovelle saakka perheen kyydillä. Emme olleet todellakaan odottaneet mitään näin ystävällistä käytöstä ja kiiteltiin perhettä moneen kertaan ja vaihdettiin KakaoTalk ID:t jos meille tulisi jotain kysyttävää heiltä 🙂 🙂

Sauna (paikka jossa voi yöpyä, käydä suihkussa ja saunassa ja ostaa jotain pientä syötävää todella edullisesti) sijaitsi kiinniolevan ostoskeskuksen ylimmässä kerroksessa. Emme meinanneet ensin löytää sitä, koska koko paikka vaikutti niin hämärältä. Käytävillä oli vettä, kaupat oli kiinni ja missään ei ollut mitään kylttejä. Lopulta kuitenkin löydettiin paikka, maksettiin yhdestä yöstä 8 000krw (noin 6,5€), ja painuttiin nukkumaan. Päästiin omalle hotellille vasta keskiviikkona iltapäivällä.

14.9 Keskiviikko: Heundea beach, Gwangalli Beach + karaoke

Suht virkeinä saunassa yöpymisen jälkeen suunnattiin Chinatowniin tapaamaan muita Busaniin saapuneita vaihtareita. Meitä oli matkannut noin 30 vaihtaria Inha Universitystä, ja suunniteltiin kiertävämme hieman yhdessä eripuolilla kaupunkia.

Heundea Beach on Busanin yksi suosituimmista uimarannoista, valkoista hiekkaa riitti satoja metrejä ja vaikka kesäkausi on jo ohi, niin meressä oli ihmisiä uimassa. Itse olin kuullut ennen matkaa, että uimarannat olisi suljettu joten en ottanut uikkareita mukaan. Rannan lähellä on paljon erilaisia ruokapaikkoja, vaatekauppoja ja myös fishmarket, löytyi myös pari eläinkauppaa, jossa pienenpienet koirat ja kissat katsoivat surkeina näyteikkunoista. Olisi tehnyt mieli ottaa kaikki ne mukaan!

Koreassa aurinko laskee todella aikaisin, joskus klo 18-19 aikoihin ja silloin suunnattiin toiselle suositulle rannalle, Gwangalli Beachille. Rannan edestä meren päällä kulkee iso ja pitkä silta, joka on valaistu hienosti iltaisin. Tähtiä ei meinannut näkyä kaupungin ja sillan valojen välkkyessä.

Meidän motelli, Feel Motel, sijaitsi aivan Busanin ”bilekeskustassa”. Motellin ulkopuolella oli yökerhoja, baareja, ravintoloita ja karaokepaikkoja silmänkantamattomiin. Rakennuksissa saattoi olla viisikin kerrosta ja jokaisessa kerroksessa, kellari mukaanlukien, oli eri baari, ravintola tai karaokepaikka. Käväistiinkin yhdessä karaokepaikassa lauleskelemassa ja vaikka maksettiin 1 tunnista, niin saatiin toinen tunti ilmaiseksi kaupan päälle. Korealaista vieraanvaraisuutta 😀

15.9 Torstai: Haedong Yonggungsa temppeli

Käytiin reilun 10 hengen porukalla vierailemassa upeassa, meren rannalla sijaitsevassa Haedong Yonggungsa temppelissä. Paikalle oli saapunut paljon paikallisiakin, sillä torstai oli muistaakseni virallinen Chuseok -juhlapäivä. Temppelialue oli kuitenkin niin iso, että ihmismäärästä riippumatta oli liikkuminen alueella oli helppoa ja hyviä kuvauspaikkoja löytyi 😀

Temppelialue oli koristeellinen, värikäs ja todella kaunis. Alueella oli paljon erilaisia patsaita, mm. Buddha -patsas ja kiinalaisiin horoskooppeihin liittyviä patsaita (ite olen Lammas kiinalaisen horoskoopin mukaan!). Temppeli on rakennettu aivan meren äärelle mäen rinteeseen keskelle metsää, ei voinut olla ihastelematta maisemia ja rakennuksia.

Päivä oli lämmin, aurinkoinen ja mukavaa vaihtelua kaupungissa kiertelemisen jälkeen. Incheonissakaan ei ole kovin montaa puistoa, jossa voisi vain kävellä, vaan kokoajan tulee liikuttua liikenteen ja ihmisten keskellä kaupungissa.

16.9 Perjantai: Oryukdo Skywalk, Culture Village ja Fishmarket

Aamulla tavattiin muutama muu vaihtari yhdellä metroasemalla, josta hypättiin bussin kyytiin ja lähdettiin vuoristorataa muistuttvalla autokyydillä kohti Skywalkia Oryukdoon. Oryukdo (”o” tarkoittaa nroa 5 ja ”yuk” nroa 6) tarkoittaa 5-6 saaren rykelmää Busanin rannikolla. Saarien määrä vaihtelee nousu- ja laskuveden mukaan, ja siitä alue on saanut nimensä. Maisemat olivat täälläkin todella kauniit ja näkemisen arvoiset! Jyrkät kalliorinteet, avomeri ja vehreä puistoalue oli kiva paikka viettää viimeinen päivä Busanissa.

Skywalk oli pieni ”lasisilta” jyrkänteen ulkopuolelle, johon pääsi kävelemään ja katsomaan lasilattian läpi aallokkoon. Sillalle oli hiukan jonoa, mutta korealaiseen tapaan kaikki liikkuivat reippaasti vaikka ihmiset ottivatkin paljon selfieitä.

Skywalkin jälkeen lähdettiin porukalla kiipeämään läheistä mäenrinnettä pitkin ylös. Oltiin todella hyvin varautuneita tähän patikointiin, puolella meistä oli flipflopit jalassa, ja itsellä oli ballerinat sekä mekko. Saimme hiukan huvittuneita katseita osaksemme, kun paikalliset tarpoivat vaellustamineissaan ohitsemme mäkeä ylös ja alas.

Jaksettiin patikoida jyrkkää mäkeä ylös ja alas reilun tunnin verran kunnes tajuttiin, että meidän pitää kulkea sama reitti vielä takaisin sillä patikointireitti jatkuisi edessäpäin vielä pitkän matkan. Hikisinä ja melko läkähtyneinä käännyttiin takaisinpäin suoraan bussipysäkille.

Busanin aivan toisella reunalla sijaitsi Culture Village, värikäs mäenrinteeseen rakennettu vanha kaupunginosa jossa taiteilijat ovat päässeet vapaasti koristelemaan rakennuksia. Kylässä oli myynnissä taiteilijoiden valmistamia tuotteita, sekä pikkuruisia persoonallisia kahviloita ja ravintoloita, jotka olivat melko täynnä niin paikallisia kuin ulkomaalaisiakin turisteja. Saatiin kulutettua kylässä hyvin aikaa rauhallisesti kävellen ja taas kerran maisemia ihastellen.

Viimeiseksi ennen kuin lähdettiin toisen suomalaisen kanssa bussiasemalle ja siitä takaisin Incheoniin, käväistiin nopeasti porukalla tsekkaamassa Fishmarketia. Oltiin kuitenkin sen verran myöhässä liikkeellä, että kojut olivat menossa kiinni ja kalaravintolat sulkemassa oviaan. Nopean mietiskelyn jälkeen päädyttiin keskelle vilkasta shoppailualuetta ja rauhalliseen ravintolaan syömään, jossa valitsimme bibinbabia ruuaksi.

Näköjään tulinen ruoka on tullut niin tutuksi, että melkein kaikki meistä vaihtareista valitti naureskellen että ruoka ei ollut tarpeeksi tulista. Kimchi loppui nopeasti kesken, eikä siltikään ruoka ollut tarpeeksi mausteista 😀